Omien oikeuksien luettelo

  • Minulla on oikeus vastata kieltävästi pyyntöihin tai vaatimuksiin, joita en voi täyttää.
  • Minulla on oikeus ilmaista sekä kielteisiä että myönteisiä tunteitani.
  • Minulla on oikeus muuttaa mieleni.
  • Minulla on oikeus tehdä virheitä ja olla epätäydellinen.
  • Minulla on oikeus toimia omien arvojeni ja moraalikäsitysteni mukaan.
  • Minulla on oikeus päättää omien asioideni tärkeysjärjestyksestä.
  • Minulla on oikeus odottaa muilta rehellisyyttä.
  • Minulla on oikeus sanoa: "En tiedä".
  • Minulla on oikeus olla selittelemättä tai puolustelematta käytöstäni.
  • Minulla on oikeus olla sekaantumatta muiden asioihin.
  • Minulla on oikeus kaivata omaa aikaa tai tilaa.
  • Minulla on oikeus saada ystäviä ja viihtyä ihmisten seurassa.
  • Minulla on oikeus muuttua ja kasvaa.
  • Minulla on oikeus siihen, että muut kunnioittavat ja ottavat huomioon tarpeitani ja toiveitani.
  • Minulla on oikeus saada arvokasta ja kunnioittavaa kohtelua.
  • Minulla on oikeus olla onnellinen.